Hybride werken wordt steeds populairder en steeds meer werknemers werken wel eens een dagje thuis. Wanneer uw medewerker thuiswerkt, is het ook van groot belang dat de medewerker ook daar een goede werkplek heeft. Denk hierbij aan een bureau op de juiste hoogte, een ergonomisch verantwoorde stoel of werknemers met fysieke klachten. Eurodesk kan u adviseren in dit traject en voor u een complete thuiswerkplek shop inrichten met een gezamenlijk bepaald assortiment.
Door de uitbraak van het coronavirus zijn veel medewerkers thuis gaan werken. Al sinds medio 2020 is het advies om zo veel mogelijk thuis te werken en op 2 november 2021 is wederom het advies gegeven om minimaal de helft van de werktijd thuis te werken.
Thuiswerken is voor veel mensen goed te doen, maar zorgt wel voor kosten die u anders niet had gemaakt. Wie betaalt die? Kort gezegd is er één belangrijke regel: de werkgever is verantwoordelijk voor een veilige en gezonde werkplek. Dat is bepaald in de Arbeidsomstandighedenwet die dateert van 1999. Voor de rest gelden vooral de afspraken die zijn vastgelegd in de cao of in het arbeidscontract.
Thuiswerkers hebben goed meubilair nodig. Weken met een gebogen rug achter een laptop aan de keukentafel zitten is niet gezond. Als werknemers daardoor fysieke klachten krijgen is de werkgever aansprakelijk. Omdat de bureaus en ergonomische bureaustoelen op veel kantoren nu niet gebruikt worden, installeren veel bedrijven het kantoormeubilair en beeldschermen langs bij hun werknemers. Als uw bedrijf dat niet doet, kunt u dan als werknemer een ergonomisch bureau aanschaffen en de rekening naar de baas sturen? Ja, dat kan. Al is het belangrijk om dat wel eerst met de werkgever te bespreken. De werkgever kan de aanschafkosten van de belasting aftrekken. Dat valt onder de arbo-regeling.
Eurodesk biedt u meerdere oplossingen. Het is mogelijk om met een beschikbaar gesteld budget bij ons uw werkplek thuis in te laten richten.
De andere optie verloopt via de werkgever. Eens in de 5 jaar mag de werkgever een belastingvrije vergoeding van 1815 euro geven voor inrichting van de thuiswerkplek. Voorwaarde is dan dat de werknemer minimaal 1 dag in de week thuis werkt. Wanneer de werkgever dit overmaakt en zegt: hiermee moet u de werkplek ‘goed’ inrichten, dan is dit zeker niet genoeg. Er moet beleid zijn om dit budget goed in te kleuren en zo te voldoen aan wat er in de Arbowet en het Arbobesluit staat. Uiteraard is het hele assortiment te bekijken en beoordelen in onze showroom in Utrecht.
Benieuwd geworden naar de mogelijkheden?
Via een online bestelportaal waarbij de werkgever de mogelijkheid biedt online te bestellen in een vooraf vastgesteld, verantwoord assortiment. Het aangekochte meubilair wordt volledig geadministreerd en indien medewerkers uit dienst gaan kan deze werkplek opnieuw worden ingezet. De werkplek wordt aan huis geleverd en volledig geïnstalleerd. De werkgever wordt volledig ontzorgd, de medewerker krijgt een uitstekende thuiswerkplek gefaciliteerd en het wordt door hergebruik heel efficiënt en duurzaam ingezet.
Voordelen voor de werkgever:
Voordelen voor de werknemer:
De werkgever keert een belastingvrije vergoeding van maximaal 1815 euro uit aan de werknemer. Via een online Eurodesk-bestelportaal kan de werknemer bestellen tegen projectcondities in een vooraf vastgesteld, verantwoord assortiment. De werkplek wordt aan huis geleverd en volledig geïnstalleerd. Wenst de werknemer iets wat niet binnen het “standaard” assortiment valt dan geven wij persoonlijk advies.
Voordelen voor de werkgever:
Voordelen voor de werknemer:
Eurodesk Business Furniture
Proostwetering 105
3543AC Utrecht
Tel: 030 – 233 33 23
Mail: info@eurodesk.nl
BTWnr: 81 11 10 904 B01
KvKnr: 30184257
2024 Alle rechten voorbehouden - Eurodesk